Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

80 lat KZN Bieżanów w nazwach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
14-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. KZN Bieżanów

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
80 lat KZN Bieżanów w nazwach
Fot. KZN Bieżanów
KZN Bieżanów świętuje swoje 80-lecie. Z tej okazji firma przypomina o swojej historii, w tym o tym, jak kształtowała się jej nazwa, w której nie zawsze widniał Bieżanów.

Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” obchodzą w 2025 roku jubileusz 80-lecia powstania marki. Z tej okazji przez cały rok raz w miesiącu będą publikowane ciekawostki dotyczące historii firmy. Zapisy o okolicznościach powstawania Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów” pochodzą z archiwalnego albumu, założonego z okazji piętnastolecia firmy. Styczniowa publikacja to przekrój historii marki, ujęty w zmieniających się na przestrzeni lat nazwach zakładów.

11.05.1945 – Warsztaty Naprawy Nawierzchni Stalowej

11.05.1945 roku Naczelnik Oddziału Drogowego w Rzeszowie został delegowany do Krakowa, by zorganizować Warsztaty Nawierzchni Stalowej.



Tym krótkim aktem rozpoczęła się 80-letnia już historia KZN Bieżanów. Opis tego, w jakim stanie była wtedy – w czasie kończącej się II Wojny Światowej – Polska, zostawiamy mądrzejszym od nas. Nam do wyrażenia tego etapu zostaje nazwa ówczesnego praKZN-u: Warsztaty Naprawy Nawierzchni Stalowej.

Już pierwsza tymczasowa siedziba Warsztatów zlokalizowana była na krakowskim Bieżanowie – to tam trafiały przywożone maszyny i obrabiarki. Produkcja miała mieścić się w zrujnowanej, zagruzowanej i podziurawionej kulami poniemieckiej parowozowni. Zgodnie z nazwą Warsztatów, do pierwszych zadań pracowników protoplasty KZN-u należała naprawa i regeneracja tego, co ocalało: łubek szynowych, rozjazdów, krzyżownic, śrub, a przede wszystkim – terenu, na którym mieli pracować. Halę naprawiali wszyscy – bez względu na kwalifikacje, funkcje i dawne stopnie zawodowe. Tak powstał Warsztat Naprawy Nawierzchni Stalowej w Bieżanowie.



W tym okresie rozpoczęła się produkcja pierwszych krzyżownic i kozłów oporowych. Powstał także osobny dział naprawy i odbudowy zniszczonej wojną infrastruktury mostowej.

1.10.1945 – Warsztaty Drogowe w Bieżanowie

Dzień przemianowania Warsztatów Naprawy Nawierzchni Stalowej na Warsztaty Drogowe w Bieżanowie oznaczał nowe wyzwania. Po wojnie konieczna była także odbudowa budynków stacyjnych. Wybudowano więc stolarnię i betoniarnię. Jak na kolejowy zakład przystało, rozpoczęto produkcję mebli biurowych, płyt chodnikowych, elementów ogrodzeń – wszystko przyda się do odbudowy firmy.

Główna kolejowa działalność nie stoi jednak w miejscu – ruszyła organizacja pierwszego w Polsce pociągu do zmechanizowanych robót drogowych i układki torów, zakupiono w USA szereg sprzętów i maszyn. Pod koniec lat 40. powstaje żwirownia w Czarnym Dunajcu, dostarczająca Warsztatom tłuczeń. Do połowy lat 50. Warsztaty zajmują się naprawą sprzętu drogowego, sprzętu do robót zmechanizowanych, wytwarzają rozjazdy, regenerują nawierzchnię.



25.08.1955 – Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Bieżanów

W sierpniu 1955 zarządzeniem Ministerstwa Kolei warsztaty zostają wyodrębnione z Dyrekcji Okręgowej Kolei w Krakowie i stają się samodzielnym przedsiębiorstwem państwowym z nazwą Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Bieżanów. Wraz z tym przełomem KZN prężnie się rozwija. Rusza rozbudowa zgrzewalni szyn, na hali powstaje nowe zaplecze, powstają drogi transportowe, a do protoplasty grupy kapitałowej dołączają kamieniołomy w Skarżysku Kamiennej. Powstaje budynek administracyjny. Razem ze stabilizacją pozycji KZN w polskiej gospodarce, stabilizuje się nazwa – do dziś zostaje niemal niezmieniana.
Niemal…



1985 – Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe w Krakowie im. 40-lecia PRL

Nomenklaturalny spokój został skutecznie zmącony ruchami dążących ku schyłkowi czasów Polski Ludowej. KZN został uszczęśliwiony nadaniem imienia 40-lecia Polski Ludowej w Krakowie. Firma przetrwała jednak nawet i takie niespodzianki. Po paru latach, po upadku PRL firma odzyskała w nazwie Bieżanów.



2005 – Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” Sp. z o.o.

Ostateczne ustabilizowanie nazwy zakończyło się w 2005 roku. Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” zostały wydzielone ze struktur PKP i stały się niezależną, prywatną spółką. To nowy początek i
intensywny rozwój marki. W 2010 roku powstaje bazująca na spółce (i jej nazwie) grupa kapitałowa KZN Bieżanów, do której w tej chwili należy 10 niezależnych spółek. Dziś Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” i Grupa KZN Bieżanów mogą pochwalić się wprowadzonymi na polski rynek nawierzchni szynowej innowacjami, m.in. prefabrykacją rozjazdów, wagonami specjalnymi SWITCHER czy technologią CONTRACK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CONTRACK - nie tylko główne arterie miasta

Infrastruktura

CONTRACK - nie tylko główne arterie miasta

KZN Bieżanów 18 października 2024

Eko-prefebrykaty rozjazdowe

Infrastruktura

Eko-prefebrykaty rozjazdowe

KZN Bieżanów 18 września 2024

KZN Rail i Wadoma zbudują zaplecze PKP Intercity w Przemyślu [wizualizacje]

Infrastruktura

Zobacz również:

KZN Rail i Wadoma zbudują zaplecze PKP Intercity w Przemyślu [wizualizacje]

Infrastruktura

Leszczyński (KZN Bieżanów): Nie ma strategii rozwoju kolei

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

CONTRACK - nie tylko główne arterie miasta

Infrastruktura

CONTRACK - nie tylko główne arterie miasta

KZN Bieżanów 18 października 2024

Eko-prefebrykaty rozjazdowe

Infrastruktura

Eko-prefebrykaty rozjazdowe

KZN Bieżanów 18 września 2024

KZN Rail i Wadoma zbudują zaplecze PKP Intercity w Przemyślu [wizualizacje]

Infrastruktura

Zobacz również:

KZN Rail i Wadoma zbudują zaplecze PKP Intercity w Przemyślu [wizualizacje]

Infrastruktura

Leszczyński (KZN Bieżanów): Nie ma strategii rozwoju kolei

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5